وضعیت نابسامان بیمه تامین اجتماعی کارگران ساختمانی

به گزارش خبرنگار ایمنا، مهدی عباسی، ضمن  اشاره به برگزاری نشست کمیسیون‌های شهرسازی و معماری مراکز استان و کلانشهرها در تذکری درباره بیمه کارگران اظهار کرد: در حادثه تلخ ریزش ساختمان متروپل، تعدادی از کارگران ساختمانی و تکنسین‌های ساخت و ساز جان خود را از دست دادند، بنابراین بیمه کارگران ساختمانی یکی از اصلی‌ ترین مشکلات این قشر است. وی ادامه داد: هنگامی که یک کارگر ساختمانی جان خود را از دست داده یا زمین‌گیر می‌شود، خانواده او که سرپرست خود را از دست دادند، به علت نداشتن بیمه تأمین اجتماعی، مستمری نیز دریافت نخواهند کرد و این حادثه آغازی بر پایان یک زندگی حداقلی و غلطیدن به دامان فقر است.

shoj

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران گفت: شغل کارگران ساختمانی موقتی است و از این روی این شغل در دسته مشاغل سازمان نیافته قرار می‌گیرد و مشخص نبودن ارکان اصلی کار یعنی کارگر، کارفرما و کارگاه سبب شده است که تا به امروز بیمه کارگران ساختمانی، ساختار مشخصی نداشته باشد و در این سال‌ها بارها دچار تغییر شود.

وی افزود: غفلت از بیمه کارگران ساختمانی یکی از اصلی‌ترین مشکلات این قشر از جامعه است، بر اساس آمار سازمان بین‌المللی کار، از هر پنج مورد تلفات در محل کار، یک مورد مربوط به صنعت ساخت‌وساز است. بر اساس آمار وزارت راه و شهرسازی، جمعیت کارگران ساختمانی در ایران حدود ۱.۷ میلیون نفر تخمین زده می‌شود. از این تعداد حدود ۵۰۰ هزار نفر آن در قالب شرکت‌های پیمانکاری و حدود ۱.۲ میلیون نفر به صورت آزاد مشغول به کار هستند، تفاوت این دو گروه در سازمان‌یافتگی آن‌هاست؛ کارگرانی که ذیل شرکت‌های پیمانکاری مشغول به کارند از سازمان‌یافتگی بیشتری برخوردارند. بر اساس آمار بیش از نیمی از کارگران ساختمانی تحت پوشش بیمه نیستند.

عباسی با اشاره به اینکه کارگران ساختمانی قشری هستند که بخش قابل توجهی از بار سنگین رشد و توسعه شهرنشینی را به دوش کشیده‌اند و هنوز هم، با وجود رشد تکنولوژی اهمیت نقش آن‌ها پابرجاست، تصریح کرد: ولی در بسیاری از مواقع از حقوق و مزایای کار به طور کامل برخوردار نیستند. یکی از مواردی که می‌تواند کمک شایانی به این گروه کاری داشته باشد گستردن چتر حمایتی از طریق بیمه کارگران ساختمانی است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: شایان ذکر است که قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی که از سال ۱۳۸۶ به تصویب مجلس رسیده به دلیل ضعفی که در ماده ۵ آن وجود دارد، تاکنون به درستی اجرایی نشده است. قوانین از ضمانت اجرایی لازم برخوردار نبوده است، چرا که بسیاری از کارگران ساختمانی سالهااست در لیست نوبت سهمیه بیمه قرار دارند و بخشی از آن‌ها فعلاً بیمه ندارند و تصویب اصلاحیه ماده ۵ بیمه کارگران ساختمانی در مجلس به تعویق افتاده و در همین مدت تعویق، تعدادی از کارگران ساختمانی بدون آن‌که بیمه داشته باشند جانشان را از دست داده‌اند.

وی اضافه کرد: که بر اساس بند ۳ ماده ۸۰ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب ۱/۳/۱۳۷۵ و اصلاحات بعدی آن، از شهردار تهران درخواست دارم تا ساز و کار حضور کارگران ساختمانی دارای مهارت فنی در پروژه‌های ساختمانی در جهت ارتقای کیفی ساخت و ساز را فراهم و نسبت به پیگیری تسریع تصویب اصلاحیه قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی در مجلس شورای اسلامی اقدام لازم را به عمل آورند.

چمران نیز در ادامه سخنان عباسی گفت: در گذشته رقم بیمه کارگران ساختمانی کم بود اما با بالا رفتن رقم بیمه، هزینه‌های ساختمانی بالا رفت. در حال حاضر کارفرما پول زیادی خرج بیمه می‌کند در حالی که کارگر بیمه نیست و پول تنها به جیب شرکت‌های بیمه می‌رود.

راه آسان‌تری برای ارتباط با مدرسه کسب و کار صنعت ساختمان اینستاگرام مدرسه کسب و کار

مطالب زیر را حتما بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:

مزایای عضویت در مدرسه

  • دسترسی به محتوای آموزشی رایگان
  • اطلاع از پیشنهادات ویژه و تخفیف‌ها
  • بهره‌مندی از خدمات ویژه با قیمت مناسب
  • حضور در برخی رویدادهای داخلی اعضای مدرسه کسب و کار
  • بهره‌مندی شبکه ارتباطات حرفه‌ای در صنعت ساختمان
  • حضور در چرخه کسب و کار صنعت ساختمان و کسب اعتبار