پاسخ به سوالات تخصصی حوزه نکات حقوقی ساختمان

چرا قراردادهای مشارکت در ساخت معمولا به مشکل برمیخورند؟

علیرضا بهشت آیین
دکتر بهشت‌آیین، مشاور با تجربه و فعال حوزه املاک و عضو هیئت علمی مدرسه کسب و کار صنعت ساختمان به این سوال پاسخ میدهد:

۱. خیار غبن فاحش چیست و چه کاربردی دارد؟

خیار غبن فاحش به اختیار فسخ معامله توسط یکی از طرفین اشاره دارد زمانیکه دچار ضرر و زیان فاحش شده باشد. غبن در اینجا به معمنی ضرر و زیان و فاحش به معنای آشکار و زیاد است. گاهی اوقات یکی از طرفین معامله به علت نااگاهی از ارزش دارایی، ان را با تفاوت بسیار زیادی نسبت به ارزش واقعی خود معامله میکند. خواه این فرد خریدار باشد یا فروشنده. در اینجا بنا به شرایطی، او میتواند با استناد به خیار غبن فاحش نسبت به فسخ معامله اقدام کند. اما این خیار دارای شرایط خاص خود است و به راحتی قابل اثبات نیست. از جمله آنکه منظور از کلمه فاحش در قانون چندان مشخص نیست و تشخیص آن توسط مراجع قانونی نیز مقداری پیچیده است.

۲. خیار مجلس چیست و چه کاربردی در معاملات ملکی دارد؟

خیار مجلس به خیاری اطلاق میشود که با استفاده از آن هر یک از طرفین در زمانیکه در مجلس عقد قرارداد و معامله حضور دارند، میتوانند آن را فسخ کنند. این حق بعد از خروج از مجلس ساقط میشود. مدت زمان این خیار شاید کوتاه باشد، اما از آنجا که جلسات معاملات ملکی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و طرفین خواسته ها و وعده های خود را در آن جلسه بینا میکنند، از این رو امکان رخ دادن آن نیز بالاست. تفاوت اصلی خیار مجلس با سایر خیارات این است که در این خیار، متعاملین نیاز به دلایل و مستندات برای فسخ قرارداد نداشته و میتوانند آن را فسخ کنند که البته برای این خیار شرایطی وجود دارد…

۳. خیار تدلیس چیست و چه کاربردی در معاملات ملکی دارد؟

خیار تدلیس یکی دیگر از انواع خیارات در معاملات است که اتفاقا در معاملات ملکی نیز بسیار کاربرد دارد. منظور از تدلیس، نیرنگ و فریب یکی از طرفین معامله بوده که اگر این فریب نبود، طرف دیگر حاضر به انجام معامله نمیشد. در صورت وجود تدلیس در معامله، طرف دیگر اختیار فسخ آن را دارد. از آنجا که معاملات ملکی پیچیدگی های بیشتری نسبت به سایر معاملات دارد، بنابراین امکان تدلیس در آن بیشتر است. فسخ معامله با استفاده از خیار تدلیس نیاز به شواهد و مستندات کافی دارد. برای پیشگیری از تدلیس، توصیه میشود که کلیه وعده های طرفین به صحبت های آن ها در خصوص ملک به صورت مکتوب نوشته شود.

بهترین روش برای انتقال سند در قراردادهای مشارکت در ساخت چیست؟

قراردادهای مشارکت در ساخت در سال‌های ۷۱، ۷۲ در تهران رایج شد. روش انتقال سند یک روش سنتی بود و با پیشرفت فیزیکی کار در مراحل مشخص سند را به سازنده منتقل میکردند. سال ها بعد روشی رایج شد که سازنده پیشنهاد میداد که اگر ۴۰ درصد سهم دارد، ۴۰ درصد از سند مالکیت به نام ایشان منتقل شود. سپس چهار وکالت در چهار مرحله داده میشد که اگر پیشرفت فیزیکی در کار اتفاق نیفتاد، مالک بتواند با چهار وکالت سند را به نام خود برگرداند. در این روش مشکلات زیادی پیش آمد. چون سند برای مالک اهرم اجرایی نیست و همه سهم را انتقال میدهد. بهترین روش همان روش سنتی است. قاعده این است که اول سازنده هزینه میکند به یک حدی که رسید مالک سهم را انتقال میدهد و دوباره سازنده هزینه میکند و بخش آخر را میگذاریم همزمان با پایان کار تا فرد بتواند پروژه را تمام کند تا سهم آخر سند به نامش بخورد.
شما هم میتوانید سوالات تخصصی خود را در پایین همین صفحه و از طریق بخش دیدگاه‌ها با ما در میان بگذارید تا کارشناسان و اساتید مدرسه کسب و کار صنعت ساختمان به شما پاسخ دهند.
راه آسان‌تری برای ارتباط با مدرسه کسب و کار صنعت ساختمان اینستاگرام مدرسه کسب و کار

مطالب زیر را حتما بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:

مزایای عضویت در مدرسه

  • دسترسی به محتوای آموزشی رایگان
  • اطلاع از پیشنهادات ویژه و تخفیف‌ها
  • بهره‌مندی از خدمات ویژه با قیمت مناسب
  • حضور در برخی رویدادهای داخلی اعضای مدرسه کسب و کار
  • بهره‌مندی شبکه ارتباطات حرفه‌ای در صنعت ساختمان
  • حضور در چرخه کسب و کار صنعت ساختمان و کسب اعتبار