جایگاه کیفیت ساخت و ساز در زلزله ترکیه

بعد از تراژدی ساختمان های ترکیه  معاون اول رئیس جمهور ترکیه از آغاز روند قضایی در خصوص مجریان و احداث کنندگان ساختمان‌های تخریب شده در مناطق زلزله زده این کشور خبر داد و گفت: قرار بازداشت برای تعدادی پیمانکار و سازنده ساختمان در مناطق زلزله زده صادر شده است.
ترکیه ۱۳۴ پیمانکار و سایرین را به دلیل روش‌های ساخت‌وساز نامناسب و غیرقانونی مورد پیگرد قانونی قرار داده است. هدف قرار می‌دهد، حتی در حالی که امدادگران اجساد بیشتری را از ساختمان‌های فروریخته پس از یک جفت زمین‌لرزه در هفته گذشته که بیش از ۳۳۰۰۰ نفر را کشت و ۹۲۰۰۰ نفر دیگر را مجروح کردند، بیرون آوردند.

بکیر بوزداغ وزیر دادگستری ترکیه وعده داده است که هر کس را که مسئول ریزش هزاران ساختمان باشد مجازات کند، زیرا زمین لرزه های دوشنبه گذشته بخش های زیادی از جنوب شرقی ترکیه و شمال سوریه را ویران کرد. او یکشنبه گفت که تا امروز سه نفر در انتظار محاکمه، هفت نفر بازداشت و هفت نفر دیگر از خروج از کشور منع شده اند.

ساختمان ترکیه

از طرفی مورات کورم، وزیر محیط زیست، برنامه ریزی شهری و تغییرات آب و هوایی روز جمعه اعلام کرد که در زمین لرزه های ۶ فوریه ۱۷ بهمن ۱۴۰۱  که در ۱۰ استان جنوب ترکیه ویرانی به بار آورد، در مجموع ۸۴.۷۲۶ ساختمان آسیب دیده اند.

کوروم گفت که خدمه وزارت او تاکنون ۶۸۴.۰۰۰ ساختمان را در استان های زلزله زده بررسی کردند و اعلام کردند ۸۴.۷۲۶ ساختمان فرو ریخته، آسیب زیادی دیده اند یا نیاز فوری به تخریب دارند. وی افزود که بیش از ۷۳۰۰ پرسنل را برای بررسی خسارت در استان ها مستقر کرده اند و تنها در آدانا ۱۴۸ ساختمان در این رده قرار دارند. او از مردم محلی خواست به دلیل خطر ریزش از ساختمان‌های آسیب دیده دوری کنند، حتی اگر بخواهند دارایی خود را پس بگیرند.

پیش از این، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه اعلام کرده بود که بازسازی خانه های جدید را در ماه مارس آغاز می کنند و قصد دارند ساخت و ساز را ظرف یک سال به پایان برسانند. کوروم به خبرنگاران گفت که مناقصه عمومی همزمان در اوایل ماه مارس برگزار خواهد شد و مرجع توسعه مسکن کشور TOKI بر ساخت و ساز نظارت خواهد کرد. وی خاطرنشان کرد: بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحد مسکونی که توسط این سازمان ساخته شده است، علیرغم زلزله مقاوم بوده و ساختمان‌های نوساز آنها نیز به همان اندازه مقاوم خواهد بود. وی گفت: به دنبال بهترین زمین و بهترین مکان برای جلوگیری از تخریب در زلزله های احتمالی آینده هستیم.

اگرچه آخرین زمین لرزه ها به دلیل مقیاس بسیار زیاد و تلفات غیرمعمول بالا، “فاجعه قرن” نامیده می شوند ولی زلزله ها با هزاران لرزه در سراسر کشور غیرعادی نیستند زیرا بیشتر ترکیه بر روی صفحه تکتونیکی آناتولی قرار دارد که بین دو صفحه اصلی اوراسیا و آفریقا و صفحه کوچک عربی قرار دارد اما این مسئله  غیراستاندارد بودن ساختمان ها  و امنیت نداشتن مردم را توجیه نمی کند چرا که ژاپن با تکنیک های درست ساختمان سازی، آموزش و   فرهنگ سازی توانسته با این خصوصیت طبیعت کنار بیاید. 

راه آسان‌تری برای ارتباط با مدرسه کسب و کار صنعت ساختمان اینستاگرام مدرسه کسب و کار

مطالب زیر را حتما بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:

مزایای عضویت در مدرسه

  • دسترسی به محتوای آموزشی رایگان
  • اطلاع از پیشنهادات ویژه و تخفیف‌ها
  • بهره‌مندی از خدمات ویژه با قیمت مناسب
  • حضور در برخی رویدادهای داخلی اعضای مدرسه کسب و کار
  • بهره‌مندی شبکه ارتباطات حرفه‌ای در صنعت ساختمان
  • حضور در چرخه کسب و کار صنعت ساختمان و کسب اعتبار