گردهمایی بزرگ مدرسه کسب و کار صنعت ساختمان

تبادل نظر و تجربه در خصوص اوضاع صنعت ساختمان با حضور فعالان و فرهیختگان ساخت و ساز

عصر پنج شنبه هجدهم آذرماه جمعی از نخبگان صنعت ساختمان با حضور در خانه عمران، به بحث و تبادل نظر درباره مهم‌ترین اتفاق‌های حوزه صنعت ساختمان پرداخته و درباره آینده این صنعت به بحث و تبادل نظر پرداختند. 

به گزارش روابط عمومی خانه عمران، در این مراسم که به همت مدرسه کسب و کار صنعت ساختمان (CMBA) و با حضور خبرگان و مدیران خانه عمران برگزار شد، گواهی پایان دوره فارغ التحصیلان دوره کسب و کار نیز اهدا شد.

این مراسم اولین گردهم‌آیی عمومی خانه عمران پس از دوران سیاه کرونا بود. دورانی که خانه عمران با بهره گیری از فرصت «آموزش آنلاین» توانست خدماتی ویژه به دانش پژوهان این صنعت ارائه کند. در ابتدای این مراسم مهندس «مهندس بابک اطهری» از اساتید دوره CMBA که اجرای مراسم را به عهده داشت با اشاره به سابقه ۱۰ ساله‌ی تشکیل این دوره تخصصی اعلام کرد نتیجه برگزاری این دوره در سال های اخیر، دانش پژوهانی است که امروز در بخش های مختلف صنعت ساختمان مشغول به فعالیت هستند و این دوره توانسته با تحلیل شرایط روز و آینده نگری تغییرات گسترده ای را در فضای  صنعت ساختمان فراهم کند.

پدیده ساختمان های نوساز کلنگی

در ادامه این جلسه مهندس «جلال حسن خانی» در سخنانی درباره آینده صنعت ساختمان به دو ویژگی «اصالت» و »«انطباق پذیری» به عنوان ویژگی‌های مهم خانه عمران اشاره کرد و گفت: در طول سال‌های گذشته در قالب مجموعه‌ای به نام کلوپ معماران و سازندگان به ثبت و ضبط تاریخ شفاهی ساخت و ساز و معماری معاصر ایران پرداخته‌ام و با حدود صد نفر از افرادی که در این حوزه صاحب اندیشه هستند مصاحبه کرده‌ام که این مصاحبه‌ها در قالب کتاب منتشر شده و جلدهایی از این کتاب‌ها نیز در دست انتشار است. حاصل این فعالیت طولانی در حوزه تاریخ شفاهی معماری این است که متوجه شده‌ام جامعه معماری ما به صورت جزیره‌ای عمل می‌کند. امور و واحدهای مختلف جدا از هم تجاربی را کسب می‌کنند و این تجارب به یکدیگر متصل نمی‌شود.
حسن خانی در ادامه افزود : ساختمان و ساخت و ساز در کشور ما برون داد و انعکاسی از شرایط اجتماعی و اقتصادی است. نکته قابل تامل در این حوزه این است که ملاک ارزیابی و فروش ساختمان متر مربع است و هیچ معیاری برای ارزیابی کیفیت ساختمان وجود ندارد. شهرداری و نظام مهندسی و همه سازمان‌هایی که در این حوزه فعالیت داشته‌اند تمام مباحث را به صورت غیر هوشمندانه بر اساس متر و معیار کمی در نظر گرفته‌اند و این روش غیرهوشمندانه است.
حسن خانی در ادامه افزود: ساختمان یک موجود زنده و جزیی از شهر است. این موجود زنده ممکن است در ابتدای تولد با مشکلات ژنتیکی مواجه باشد و یا مریضی لاعلاجی داشته باشد. ما هم اکنون در ساختمان سازی با پدیده ساختمان‌های نوساز کلنگی مواجه هستیم. این ساختمان‌ها همان بناهایی هستند که هنگام عبور و مرور از مقابل آن‌ها متوجه می‌شویم در بدیهی‌ترین مسائل دچار مشکل هستند و با وجود نو بودن انگار در حال فروپاشی‌اند. این نوع ساختمان سازی دوره ها سیستم بساز-بفروشی است که باعث می‌شود عمر ساختمان‌های ما همیشه کوتاه باشد.
وی در ادامه با بیان این مطلب که «تاریخ یک خط کش خوب برای اندازه گیری کیفیت است» افزود: «به برخی ساختمان‌های قدیمی دقت کنید! مثلا میدان نقش جهان که تا امروز به حیاط خود ادامه داده حاصل یک جهان بینی و آینده پژوهشی است که در سازنده و سفارش دهنده آن وجود دارد که باعث شده این میدان همچنان به حیاط اجتماعی و معماری خود ادامه دهد. قطعا این ساختمان دوره ها تعامل بخش‌های مختلف حوزه ساختمان سازی است حال آنکه در معماری امروز متاسفانه تجاهر و تخصص با یکدیگر آمیخته شده و گاهی سازنده به عنوان معمار نظرهای خود را به اجزای مختلف دیکته می‌کند و با غلبه غرور بر صاحب پروژه، نظرهای غیرمفید نیز با نظرهای بعضا مفید مخلوط شده و حاصل کار ساختمانی نامناسب می‌شود.

در حرفه‌ی خود متخصص شوید

مهندس «داود دوست محمدی» از شرکت مهم و معتبر نکسا نیز دیگر سخنران این مراسم بود. شرکتی که مجری ساخت بسیاری از آپارتمان‌ها و بناهای مدرن از جمله پروژه شریفی‌ها در تهران هستند. وی در سخنانی با اشاره به سابقه فعالیت این شرکت به عنوان مهندسان مشاور گفت: در مقطعی حجم کارهای ارجاعی به ما کم شد و به همین دلیل به حوزه ساخت و ساز ورود پیدا کردیم. اما از مقطعی به بعد تصمیم گرفتیم به صورت حرفه‌ای وارد حوزه ساخت و ساز شویم.
در ادامه احساس کردیم طرح‌های اجرایی در این حوزه چندان خلاقانه نیست و به همین دلیل با برخی معماران بیرون از شرکت کار کردیم و سپس اقدام به تعطیلی آتلیه داخلی خودمان کردیم. این مقطع نقطه رشد شرکت بود زیرا با دفاتر معماری درجه یک وارد همکاری شدیم و این مساله به شکل گیری طرح‌های خلاقانه فراوان منجر شد که این طرح‌ها در بسیاری از مسابقات معماری برنده جایزه شدند.
وی با تاکید بر این مطلب که «هدف اولیه ما از فعالیت در این حوزه منفعت مالی نبود» گفت: ما به دنبال ساخت بناهای فاخر و زیبا بودیم و پروژه‌های پیشنهادی را با این معیار انتخاب می‌کردیم و به همین دلیل وارد کارهای معمولی و تکراری نمی‌شدیم. به همین دلیل پروژه‌های ما به مرور تارگت شد و معماران فراوانی با مراجعه به پروژه‌های ما آن‌ها را به کارفرمایان خود نشان داده و از آن‌ها می‌خواستند تا امکان و اجازه ساخت پروژه‌هایی اینچنینی را برای آن معماران فراهم کنند. در تمامی این پروژه‌ها ما به مسائل محیط زیستی از جمله ساختمان سبز، استفاده از آب‌های خاکستری و… توجه نشان می‌دادیم و این رسالت اجتماعی را بسیار جدی تلقی می‌کردیم.
همچنین در بخش مشاوره‌ هزینه‌های بالایی را می‌پرداختیم و مثلا اگر در یک پروژه ده هزار متری مبلغی بین ۳۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان هزینه نقشه فاز یک را پرداخت می‌کردیم به همان میزان هزینه برای فاز سه پرداخت می‌کردیم تا در نهایت نقشه اولیه اصطلاحا دربیاید. همیشه از شرکت تیمی ۸ تا ۱۰ نفره در کارگاره مستقر است و از نظر همکارانمان همیشه کارفرمای سختی محسوب می‌شویم اما افتخار می‌کنیم که نقشه‌های معماری که در ابتدا ترسیم می‌شوند در مرحله نهایی با همان دقت و ظرافت اجرا می‌شوند.

دوست محمدی در ادامه با تاکید بر این مطلب که «کشورمان به شدت با کمبود نیروی انسانی متخصص مواجه است» گفت: ما برای جذب مهندس‌های خوب مصاحبه‌های متعدد شغلی داریم. همین رویه درخصوص نیروی مارکتینگ وجود دارد و متاسفانه در اغلب حوزه‌‌های مورد نیاز نیروی متخصص بسیار نایاب است. علت هم این است که یک فاصله عمیقی میان فارغ التحصیلان دانشگاهی و متخصصان میدانی وجود دارد که البته موسساتی مانند خانه عمران می‌توانند این فاصله را پُر کنند. در چنین شرایطی اگر فردی تخصص داشته باشد قطعا بیکار نمی‌ماند و ما گاهی نیروهای متخصص مورد نیاز خود را با ارقام بسیار بالا جذب می‌کنیم. بر همین اساس به تمامی فعالان این حوزه پیشنهاد می‌کنم در حرفه خودشان بالاترین سطح از کیفیت را ایجاد کنند.

مهندس دوست محمدی در پایان از تجربه خود در کیفی سازی امور نیز مثالی زد و گفت: «زمانی قصد داشتیم در منطقه نارمک ساخت و ساز انجام دهیم. به ما گفته شد در این منطقه حداکثر ساخت و ساز باید ۷۵ متر باشد تا ملک به فروش برسد اما ما دیدیم در این متراژ امکان ساخت خانه مناسب وجود ندارد و به همین دلیل روی متراژ ۱۵۰ متر که از ابتدا مورد علاقه‌مان بود تمرکز کردیم و در نهایت هم آپارتمان‌های ساخته شده را به قیمت خوبی فروختیم. اگر همه ما در حوزه فعالیت خود به مسائل کیفی بپردازیم قطعا مشتری برای فعالیت ما وجود خواهد داشت.

طر‌ح‌های بومی را بازآفرینی کنیم

دکتر «علی حق شناس» سخنران دیگر این مراسم بود. وی به اشاره به سابقه تحصیلات خود در قبرس و کانادا موضوع سخنرانی خود را از پایان نامه دوره دکتری در کانادا آغاز کرد که به مساله پایداری در معماری ایران از دوره مادها تا دوره معاصر اختصاص داشت. به گفته حق شناس وی پس از  سیزده سال دوری از ایران و مراجعه به وطن مشاهده کرد که اجرای این ایده در عمل غیرممکن است و عملا المان‌هایی ساده از معماری ایرانی مانند بادگیرهای یزد نیز با فناوری روز قابل اجرا نیست. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که در برخی کشورهای همسایه ایران این المان‌های جذاب معماری به روز رسانی شده و بازتولید می‌شوند. دکتر حق شناس در ادامه به طرح یکسری از سوالات و پاسخ آنها پرداختند:
  • طرح‌های معماری ما در صنعت ساختمان چگونه قابل نوآوری است و چه فعالیت خلاقانه و جدیدی را می‌توان در این حوزه انجام داد؟

وی با طرح این مطلب که «متاسفانه در صنعت ساختمان اغلب طرح‌ها کپی برداری از غرب است»‌ادامه داد:‌ البته کپی برداری همیشه عیب نیست و می‌توان برخی طرح‌‌ها را به روز رسانی کرد و معماری فاخر را رقم زد.

 

  • چطور می‌توان یک ایده را پخته و فاخر کرد؟

او در ادامه با اشاره به تجربه راه اندازی یک مجله در حوزه معماری و مد گفت: از سال ۱۳۹۳ مجله‌ای را منتشر می‌کنم که به دنبال پاسخ این سوال است، گفت: 

متاسفانه در خارج از ایران خیلی اوقات ما با عرب‌ها اشتباه گرفته می‌شویم و همین ایده باعث شد تا در هر شماره از مجله به بررسی ویژگی‌های معماری و لایف استایل ایرانی در این حوزه بپردازم و البته این ایده در حال پخته شدن است. به نظرم در این حوزه هم کار نشد ندارد و مثلا همین مدرسه کسب و کار می‌تواند افراد فعال در این حوزه را آماده کند تا اطلاعات لازم را به دست بیاورند و ایده‌های جدید را به نحو احسن اجرا کنند. مدتی قبل طراحی هتلی در جنوب کشور پیشنهاد شد. کارفرما اصرار داشت طرح هتلی از کشور مالدیو را کپی کنیم اما من از طرح‌های دوره صفویه الهام گرفته و کاری به روز و جدید را برای این کارفرما انجام دادم.

امیدواریم دور‌ه‌ها عملی شود

استاد «سیامک نجفی» از اساتید دوره CMBA نیز دیگر سخنران این مراسم بود که در سخنانی کوتاه با اشاره به برگزاری برخی دوره‌های خانه عمران به صورت مجازی در شرایط کرونا ابراز امیدواری کرد با عادی شدن شرایط کشور بتوان دوره‌هایی را به صورت حضوری برگزار و دانش پژوهان را به کارگاه های ساختمانی برد تا ۳۶۰ ساعت آموزش این دوره جلو‌ه‌ای عملی و اجرایی نیز پیدا کند.

مشاوران املاک چرخه تولید بناهای با کیفیت را تکمیل می‌کنند

در ادامه این مراسم «علیرضا بهشت آیین» از دیگر مدرسان دوره  CMBA نیز در سخنانی گفت: وقتی مدرس ببیند آموزش‌هایش به نتیجه می‌رسد حالش بهتر می‌شود. وی سپس با بیان تجربه خود در حوزه مشاوره املاک گفت: اگر مشاوران املاک قوی و کارآمد در این حوزه وجود نداشته باشند زحمات سازندگان بناهای فاخر به نتیجه نمی‌رسد زیرا اگر ساختمان‌ها به خوبی و با قیمت درست به فروش نروند چرخه اقتصادی در این حوزه معنا پیدا نمی‌کند.

خانه عمران دانش پژوهانش را دنبال می‌کند

در ادامه مراسم نوبت به اهدای گواهینامه شرکت کنندگان در این دوره رسید. شرکت کنندگانی که با پشت سر گذاشتن ۳۵۰ ساعت آموزش در پای درس ۲۲ استاد مختلف، نگاهی تازه و متفاوت به حوزه صنعت ساختمان پیدا کرده‌اند. مهندس «بهروز محمد زاده» یکی از این شرکت کنندگان بود که در سخنانی گفت: «من ۳۵ سال است که در حوزه ساختمان فعالیت می‌کنم. این حرفه شغل مرحوم پدر من بوده ولی در یکسال و نیم حضور در دوره CMBA مواردی را که به صورت تجربی آموخته بودم در اینجا به شکل عملی فرا گرفتم و از علم و اخلاق و تجربه اساتید این دوره بهره بردم.»

در ادامه این جلسه برای پدر مهندس محمد زاده که به تازگی به رحمت خدا رفته بودند از سوی حاضران فاتحه‌ای قرائت شد.

همچنین مهندس «مهدی باقری» شرکت کننده دیگر این دوره نیز در سخنانی گفت:‌‌«من در یک شرکت ساختمانی فعال هستم. مهم‌ترین عاملی که باعث شد تا پایان کلاس‌ها در این دوره شرکت کنم این بود که موسسه ما دانش پژوهان را به شدت دنبال می‌کرد و همین مساله انگیزه فراوانی برای ادامه دوره‌ها در من ایجاد کرد.»

پایان بخش این مراسم گرفتن عکس یادگاری و رد و بدل شدن کارت‌های ویزیت میان حاضران و اضافه شدن دوستانی تازه به جمع هر یک از متخصصان و خبرگان صنعت ساختمان بود.

راه آسان‌تری برای ارتباط با مدرسه کسب و کار صنعت ساختمان اینستاگرام مدرسه کسب و کار

مطالب زیر را حتما بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:

مزایای عضویت در مدرسه

  • دسترسی به محتوای آموزشی رایگان
  • اطلاع از پیشنهادات ویژه و تخفیف‌ها
  • بهره‌مندی از خدمات ویژه با قیمت مناسب
  • حضور در برخی رویدادهای داخلی اعضای مدرسه کسب و کار
  • بهره‌مندی شبکه ارتباطات حرفه‌ای در صنعت ساختمان
  • حضور در چرخه کسب و کار صنعت ساختمان و کسب اعتبار