۵ اصل اولیه خلق برند
درمیان همه فراز و نشیب هایی که یک کسب و کار میتواند داشته باشد برندینگ و ایجاد هویت یکی از مهم ترین و تاثیرگذارترین مراحل محسوب می شود، همه کسب کارها به خصوص کسب و کارهای جدید و استارت آپ ها برای یکپارچگی به برند نیاز دارند اما چگونه یک استارت آپ را برندسازی کنیم؟
به گفته استاد بازاریابی، ست گودین، برند مجموعه ای از انتظارات، خاطرات، داستان ها و روابطی است که در کنار هم باعث میشود مصرف کننده ان دوره ها یا خدمت را نسبت به سایررقبا انتخاب کند، به عبارت دیگربرند شما در ذهن مشتری شما وجود دارد، و این نتیجه هر کاری است که کسب و کار شما انجام می دهد و بر روی آنها تاثیر می گذارد.
یک برند قوی به دور از رنگ و طرح سطحی، در مسیر کسب و کار شما مانند DNA است. ارزشها، شیوههای شما و آنچه را که در گام اول این سفر پرماجرا شروع کردید، منعکس میکند. به همین دلیل بسیار مهم است که برای برندسازی کسب و کار خود زمان بگذارید.
در این مقاله به بررسی ۵ اصل و راهکار برای خلق برند می پردازیم.
۱_ برند خود را از روز اول اولویت بندی کنید
ماهیت برند شما چیزی نیست که نادیده گرفته شود، به خصوص در روزهای اولیه حیاتی است. هنگامی که در روزهای اولیه کسب و کار استارتاپی خود هستید، استراتژی برند ممکن است به نظر خوب به نظر برسد زیرا بر روی عرضه محصولات و کسب درآمد برای اثبات ارزش خود به سرمایه گذاران تمرکز می کنید. اما برندها راهی برای ظهور و تکامل خود به خودی ندارند، مگر اینکه برای تعریف آنها تلاش کنید و آنها را به روشی آگاهانه کنترل کنید.
این کاری است که وقتی کسب و کار شما در روزهای اولیه خود است و تیم شما کوچک و پذیرای ایده های جدید است، انجام آن بسیار آسان تر است با این حال، توسعه یک نام تجاری منسجم استارتآپ، فقط برای اثبات آینده نیست. همچنین می تواند به شما کمک کند در بازار شلوغ برجسته شوید و کسب و کارتان را از همان روز اول برای مشتریان بالقوه خاطره انگیز کند.
۲_ مشخص کنید چه عواملی روی برند شما تأثیر می گذارد
به برند به عنوان شخصیت تجاری خود فکر کنید. مانند شخصیت انسان که به روش های متعددی بیان می شود شخصیت تجاری نیز در لوگو، رنگ های برند، سبک گرافیکی و لحن صدای شما منعکس خواهد شد به این مراحل طراحی برند نیز گفته می شود مخصوصاً برای استارتآپها، طراحی برند عنصر کلیدی برای متمایز شدن و بیان ارزش های خود به شمار می آید.
ارزش های برند در واقع هدف از ایجاد کسب و کار،نحوه انجام کسب و کار و نحوه فکر، احساس و رفتار افراد درون شرکت شما را مشخص می کند.
۳_به مخاطبان هدف خود فکر کنید
برند استارتاپ شما هم نقش داخلی و هم نقش خارجی دارد. از جنبه داخلی، به یکپارچه سازی اهداف تجاری شما کمک می کند و به کارکنان احساس ارتباط و هدف می دهد. از نظر بیرونی، برند شما تعیین می کند که چگونه کسب و کار شما در ذهن مخاطبان هدف شما درک می شود. به همین دلیل بسیار مهم است که در مورد استراتژی برند، به ویژه برای استارتاپ ها فکر کنید. مخاطب های برند را میتوان دسته بندی کرد:
- یکسری از افراد هستند که به محصولات شما علاقه مند هستند این افراد بخش بزرگی از مخاطبان هدف شما را تشکیل می دهد.
- یکسری از افراد هستند که به روش تجارت و نوع مهارت های شرکت شما بیشتر از محصولات شما علاقه مند باشند و بخواهند برای شرکت شما کار کنند، از طرفی روزنامه نگاران، وبلاگ نویسان و اینفلوئنسرهایی وجود دارند که ممکن است بخواهند کسب و کار شما را در یک داستان معرفی کنند یا در برخی بخش ها با شما همکاری کنند. شما به عنوان کارآفرین برای همه این گرو ها باید استراتژی داشته باشید.
۴_برند خود را از رقبا متمایز کنید
فرقی نمیکند شما یک شرکت ساختمانی کوچک و یا یک شرکت وهولدینگ بزرگ دارید برای متمایز بودن علاوه بر بازاریابی و تبلیغات، برند نقش مهمی دارد که بسیار فراتر از یک لوگو یا نوع طراحی تان است. یک برند، یک تعهد به مشتری، یک تجربه و یک شخصیت است که باعث میشود مشتری بخواهد شما را از بین دیگران انتخاب کند. مشتری باید با انتخاب برند شما احساس ارزشمندی کند همچنین هرچقدر خدمات و کیفیتی که ارائه میکنید بهتر و صادقانه تر باشد مشتری های بیشتری خواهید داشت.
۵_ هرچند وقت یک بار برند خود را ارزیابی کنید.
هنگامی که نام تجاری خود را توسعه دادید و کسب و کار شما برای مدتی راه اندازی شد، ایده خوبی است که هر شش ماه یا هر سال به طور منظم برند خود را ارزیابی کنید، ارزیابی برند یک فرآیند داخلی است که به شما کمک میکند تا ردیابی کنید که برند شما تا چه حد یکپارچه است، چقدر با روش انجام کسبوکار شما هماهنگ است و مشتریان شما چگونه آن را درک میکنند.به هر حال، برند شما بازتابی از نحوه انجام کارها است، و اگر خوب باشید، استارتاپ شما در طی چند سال به چیزی بزرگتر، جسورتر و درخشان تر تبدیل خواهد شد.
منبع سایت moo و currentconsulting
مطالب زیر را حتما بخوانید:
تبادل نظر و تجربه در خصوص اوضاع صنعت ساختمان با حضور فعالان و فرهیختگان ساخت و ساز عصر پنج شنبه هجدهم آذرماه جمعی از نخبگان صنعت ساختمان با حضور در...
جزییات بیشترشرکت ها تنها زمانی می توانند خود را اثبات کنند و به رسمیت برسند که هویت برند خود را با موفقیت بسازند، اگر هویت برند قوی داشته باشند می تواند...
جزییات بیشترمشاوره رایگان هدف وبینار انتقال بخشی از دانش بومی شده استاندارد مدیریت پروژه PMBOK مزیت کلیدی وبینار آشنایی با نگرش نوین استاندارد PMBOK و تاثیر آن در ایجاد مزیت رقابتیزمان...
جزییات بیشتردر ابتدا جناب آقای مهندس علی ادیبی در مقام مدیر مدرسه کسب و کار صنعت ساختمان به توضیحاتی راجع به فعالیت و دستاوردهای این مجموعه در صنعت ساختمان بدین شرح...
جزییات بیشتر