وبینار مدیریت حرفه ای کسب و کار در ساخت و ساز شهری

در ابتدا جناب آقای مهندس علی ادیبی در مقام مدیر مدرسه کسب و کار صنعت ساختمان به توضیحاتی راجع به فعالیت و دستاوردهای این مجموعه در  صنعت ساختمان بدین شرح اقدام نمودند: قدمت خانه عمران به سال ۱۳۷۷ برمی‌گردد که مدرسه کسب و کار صنعت ساختمان به عنوان یکی از مجموعه‌های هلدینگ خانه عمران فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ در راستای توانمندسازی فعالان این حوزه آغاز نموده است. دسته‌بندی مخاطبان مدرسه کسب و کار صنعت ساختمان از یک سو افرادی هستند که در این حوزه بدنبال توسعه کسب و کارشان و افزایش سود حاصله از محل پروژه‌هایشان می‌باشند و یا تازه‌کار بوده و قصد ورود حرفه‌ای به کسب و کار ساختمان‌سازی را دارند. با توجه به تعامل با بیش از هزاران نفر از فعالان صنعت ساختمان در این سالها، با مقام کارفرما، مدیرعامل، سازندگان، آرشیتکت‌ها، مدیران پروژه‌ها و سرپرستان کارگاه‌ها که در صنعت ساختمان فعالیت داشته‌اند توانستیم ضمن ایجاد ارتباط عمیق با آنها دید بسیار مناسبی را در راستای تولید محصولات آموزشی و پژوهشی در خور پیدا کنیم تا خدمات خود را همسو با نیاز آنها با شکل‌گیری ارتباطی دوسویه برقرار نماییم.

جناب آقای مهندس سیدین یکی دیگر از سخنرانان این وبینار به عنوان استراتژیست و ارایه دهنده خدمات برندینگ و بازاریابی در صنعت ساختمان که سابقه‌ای ۲۰ ساله در این بخش را دارند به چگونگی شروع فعالیت یا ادامه مسیر کسب و کار حرفه‌ای در صنعت ساختمان برای مخاطبان خود پرداختند.

مهمانان این وبینار از تهران و تقریباً سایر استان‌ها و شهرستان‌های فعال حوزه ساخت و ساز شهری بودند. رشته حاضران در وبینار، عمران، معماری، تأسیسات و سایر رشته ‌های مرتبط یا غیر مرتبط با صنعت ساختمان همراه با تجربه یا عدم تجربه فعالیت در این حوزه ادغام بود. با هدف بالابودن راندمان محتوای ارایه شده در وبینار، به سؤالاتی چند از افراد حاضر در خصوص ساخت و ساز پراختیم تا بتوانیم برای پیشبرد اهداف و مشخص نمودن چشم انداز فعالیت در این حوزه ذهنیتی را برای تهیه یک نقشه‌ی راه اصولی هر چند مختصر(با توجه به زمان وبینار) در اختیار مخاطبان خود ایجاد نماییم.

بیانات مهندس سیدین از ز بان خودشان:

مسئله ای که باعث اثربخشی مشاوره ها میشود تجربه ای است که به مرور زمان در کار کردن با اهالی صنعت ساختمان یاد گرفتیم و سعی و خطا کردیم. یکسری مباحث در مدیریت کسب و کار و مارکتینگ آموختیم که در عمل متفاوت می‌شود علی الخصوص در صنعت ساختمان. چون محدودیت های متفاوتی هم دارد. ۲۰ سال تجربه اینجانب که بخش اعظم آن صرف شناخت صنعت ساختمان، معماری و … شده است. چون ساختمان سازی صرفا انجام کار به صورت فیزیکی نیست بلکه یک بینش می‌خواهد که این بینش چندوجهی است. بخشی از آن فنی، هنری، اقتصادی، منابع انسانی و … است. چیزی که در آن ادعا کنم در چند سال گذشته کاری، وارد شدن به حوزه برندسازی و بازاریابی در صنعت ساختمان و کارهای مشاوره و اجرایی است.

ما در کسب و کار عصرهای مختلفی داریم که الزاما مربوط به صنعت ساختمان هم نیست. دانستن این اصل ها و اینکه صنعت ساختمان در کدام عصر قرار دارد مهم است.

اولین عصر کسب و کار، مربوط به زمانی بوده که هیچ شرکت تولید کننده ای وجود نداشته و هرکسی سرپناهی تولید میکرد به راحتی مورد استقابل قرار میگرفت. یعنی اولین نیاز، نیاز سرپناه داشتن بود. در این عصر نه تبلیغات مهم است نه بازاریابی و نه فروش. صرفا قرار است تولید کنیم. بنابراین ساختمان هایی که با نیاز ابتدایی ساخته میشد به راحتی فروخته میشد. این عصر، عصر تولید نام دارد که تمرکز آن روی تولید بود.

اما به مرور که بازار شکل گرفت و تولیدکنندگان از حالت سنتی سرپناه سازی درآمدند و شکل ساختمان به خود گرفتند. یکسری تجهیزات داخل ساختمان گذاشتند، معماری کردند و دریافتند انسان جایی میخواهد زندگی کند، یکسری الزامات دارد. و این همان ساختمان به معنای اولیه اش که در آن مهندسی وجود داشت، شد که تعداد آنها به مرور زمان افزایش پیدا کرد و منجر به شکل گیری مراودات مالی شد به این معنی که دوره های فروش میرفت که علاوه بر اینکه قسمت تولیدش خوب پیش رفته است قسمت فروشش را هم خوب جلو برده است. این عصر، عصر دوم کسب و کار بود که عصر فروش نام داشت .

عصر سوم که عصر مهمی است و صنعت ساختمان در این عصر قرار دارد. پس از گذر از عصرهای ذکر شده، راهکار این است که در بازار تحقیقاتی انجام دهیم اینکه در منطقه مورد نظر ما چه طبقات اجتماعی وجود دارد، هر کدام برای مسکن چه نیازهایی دارند، چه ترجیحاتی دارند، دوست دارند بابت چه چیزی پول بدهند، نیازشان در حوزه ساختمان چیست و….

بنابراین راهکار این است ابتدا نیاز خود را پیدا کنیم و ببینیم آیا سازنده دیگری توانسته آن را برطرف کند یا خیر. یا خریداران بالقوه چه سبکی را دوست دارند، چه ساختمان هایی را دوست دارند که خیلی از سازندگان و معماران به سراغ آنها نرفته اند. این همان عصری است که صنعت ساختمان ما در آن قرار دارد که عصر بازاریابی نام دارد.

عصر چهارم به این نکته میپردازد که کار شما با خریداران، مشتریان شروع میشود. این عصر، عصر ارتباطات نام دارد. دلیل نامگذاری این عصر این است که وقتی ساختمان خود را میفروشید به یک شخص، آن شخص نماینده خریداران بالقوه شماست و حفظ ارتباط با آن افراد باعث میشود شما آن افراد را بیشتر بشناسید و آگاه شوید نیاز آن دسته از مخاطبان شما چیست و چه نیازهایی دارند. به این ترتیب کسب و کار شما پایدار و دراز مدت میشود. در عصر ارتباطات نکات خیلی مهمی هست و در تهران هم داریم به این سمت حرکت میکنیم. اما این به این معنی نیست که ما عصر تولید یا عصر فروش نداریم. اینهارا را هم داریم اما تمرکز بر ارتباطات و بازاریابی است.

در ادامه مهندس کاشانی به نکاتی در خصوص خدمات مدرسه کسب و کار اشاره کردند. بخش کسب و کار ابعاد مختلفی دارد. ابعاد کسب و کار در ساختمان سازی شامل: آنالیز اقتصادی و تحلیل بازار مسکن، برندسازی و مدیریت و فروش، مدیریت و برنامه ریزی و کنترل پروژه ، مدیریت فنی و اجرایی و نکات حقوقی و قراردادی داریم. در واقع مهم است که شما به تمام ابعاد کسب و کار خود توجه کنید. در این قسمت سوالاتی را مطرح میکنیم که خود افراد سازنده ها پرسیده اند.

پاسخ به سوال مخاطبان

آیا عصر بساز بندازی تمام شده است؟

بله- از این جهت که خریداران اطلاعاتشون نسبت به ساختمان، واقعیت های ساختمان و معماری بالا رفته و مخاطب میداند که رسانه پول میگیرد تا ساختمان را تبلیغ کند و نباید به رسانه اعتماد کرد. همین مسئله در رابطه با ساختمان های نمای رومی یا کلاسیک زیاد اتفاق افتاده است. به مرور که رفتیم جلو، افرادی که در این ساختمان ها زندگی کرده اند به این نتیجه رسیدند که چیزی که خریدند نما بوده است.

نحوه ساخت و ساز و بازاریابی برای متراژهای کوچک به چه صورت است؟

این سوال نشانگر این است که در عصر فروش هستید هنوز. چون در این عصر اعتقاد بر این بود ساختمانی که ساخته شد چگونه بازاریابی اش کنیم؟ پاسخ به این سوال هم بستگی به مارکت شما دارد. اینکه برای چه مخاطبانی ساختمان میسازید؟ چرا که اگر شما ندانید ساختمان خود را برای کدام دسته از مخاطبان میسازید، موفق نمیشوید.

آیا لوکیشن واقعا تاثیرگذار است در برندسازی و شناخت مخاطب از ما و مسیری که میخواهیم برای کسب و کار خود پیش بگیریم؟

ما باید بدانیم از ساختمان سازی واقعا چه میخواهیم؟ پول؟ ارزش آفرینی؟ اعتبار؟ سرمایه گذاری؟ و این تبدیل به هدف شود.چرا که سبک خرید، درآمد مردم، سلایق مردم و علایق آنها در شهرهای مختلف متفاوت است. در واقع اگر شما مخاطب را بشناسید پیر، جوان، متاهل، مجرد و … باعث میشود خریدار، تک تک المان ها را ببیند و جذب شود.

تفاوت برندسازی و تبلیغات چیست؟

یک تفاوت اصلی وجود دارد. تبلیغات در واقع چیزی است که ادعا میکنیم، شعار میدهیم و …. چیزی که در انتها باور میکنید و برداشت میکنید برند شما را شکل میکدهد، اعتقاد شماست.

به نظر شما شرکت های معماری ایران که معماری واقعی انجام میدهند در بخش بازاریابی شرکت خودشان چه نیازها و کمبودهایی دارند؟

شرکت هایی معماری از جمله آتلیه های معماری که معماری واقعی انجام میدهند، در کشور ما کمیاب است. این شرکت ها بخش مهمی از برندسازیشان انجام شده به دلیل اینکه کمیاب هستند. اما آرتیست ها و معماران واقعی و افرادی که به دور هستند از فرایندهای بازاری، با مفهوم بازاریابی مخالف هستند. چون مفهوم خراب شده است. در صورتیکه مفهوم منطبق با علم است. فرایند خلق برند هم همین است. بنابراین افراد نیاز دارند از فضایی که در آن هستند خارج شوند و در مرحله بعد برای آنها نقشه راه برندسازی به شکل استراتژیک ترسیم میکنیم. که دوره های جامع مدرسه کسب و کار، که دوره برندسازی و مارکتینگ یکی از دپارتمان های آن است، به ابعاد مختلف کسب و کار پرداخته و آن بینش را به افراد میدهد.

وقتی سعی در ساخت برند داریم آیا باید فقط در یک مدل ساخت و سبک خاصی را کار کنیم تا ما را با آن مشخصه بشناسند؟

بهتر است که یک سازنده به یک سبک خاص محدود نباشد. اما حالات مختلفی هم وجود دارد که بنا به شرایط خاص، محدود به سبک خاص باشید بهتر است. اما در مورد عموم سازندگان، خیر- الزامی ندارد محدود به سبک خاص باشند. زیرا در آینده که سبک ها عوض شد، هزینه بسیار زیادی را برای ما در بر خواهد داشت زیرا فقط روی یک سبک خاص متمرکز بوده ایم. در برندسازی همیشه میگوییم باید یک هویت واحد داشته باشیم. هم چنین از اصول مدیریت پروژه هم میتوان استفاده کرد که مدرس آن جناب مهندس اطهری در این رابطه آموزش های لازم را میدهند.

آیا مشاور املاک را کنار بگذاریم و خودمان بفروشیم؟ کاملا متفاوت است. در خیلی از مناطق اگر ساختمان شما، ساختمانی با هویت عجیب و غریب نیست یا همچنان خیلی وارد فرایند برندسازی نشده اید، مشاور املاک گزینه خوبی است. اما وقتی شما برند مشخص با هویت مشخص خود را شکل میدهید، در این حالت بخش پرزنت کردن ساختمان شما باید توسط خود شما یا یکی از تیم شما انجام شود. بنابراین اگر هویت خاصی برای برند خودتان متصور هستید، خودتان بهتـــــرین نماینده برای برندتان هستید. در واقع ویژگی هایی که بیان میکنید، آهنگ کلام شما و … همگی مبین ساختمان شماست.

راجع به اعتبار مدرک CMBA توضیح دهید؟

اگر میخواهیم کسب و کار یاد بگیریم، باید علم مدیریت کسب و کار را بدانیم. مارکتینگ و برندسازی یکی از دیسیپلین هاست. شما در رابطه با مباحث اقتصادی، حقوقی و قراردادی، فنی و اجرایی و… به عنوان مدیر کسب و کار باید بدانید و یک نگاه مدیریتی به مسائل فنی و اجرایی، مدیریت پروژه و منابع انسانی داشته باشیم.

این مدرک تنها MBA صنعت ساختمان و معماری تحت اعتبار CMBA خانه عمران با اعتبار بین المللی است. این MBA شامل دپارتمان های مجزا بوده و هر کدام توسط مدرسان مجرب تدریس میشوند. CMBA دارای گرایش‌های مختلف اعم از ساخت و ساز، معماری داخلی و بازسازی ساختمان، مشاوراه املاک، مدیران عامل، مدیریت پروژه، مدیراجرایی و غیره برای فعالان و علاقمندان به حوزه صنعت ساختمان است که برای انتخاب درست، مجموعه امکان مشاوره‌های حضوری و غیرحضوری را برای هر یک از مخاطبان خود فراهم نموده است.

راه آسان‌تری برای ارتباط با مدرسه کسب و کار صنعت ساختمان اینستاگرام مدرسه کسب و کار

مطالب زیر را حتما بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:

مزایای عضویت در مدرسه

  • دسترسی به محتوای آموزشی رایگان
  • اطلاع از پیشنهادات ویژه و تخفیف‌ها
  • بهره‌مندی از خدمات ویژه با قیمت مناسب
  • حضور در برخی رویدادهای داخلی اعضای مدرسه کسب و کار
  • بهره‌مندی شبکه ارتباطات حرفه‌ای در صنعت ساختمان
  • حضور در چرخه کسب و کار صنعت ساختمان و کسب اعتبار